Hoofdpunten

615 Views

Google+ gaat de strijd aan met de gevestigde waardes


Het zijn spannende tijden voor sociale netwerksites. Specific Media heeft MySpace spotgoedkoop (lees: 24,5 miljoen euro) gekocht van Rupert Murdochs New Corporation. Dat voor dezelfde website zes jaar geleden nog ruim 400 miljoen euro betaalde. Bovendien duikt er met Google+ een nieuwe speler op die Facebook het vuur aan de schenen moet leggen.

Google+ zou een doorslagje worden van Facebook. “Alleen beter”, zo luidt het bij Google. De bedoeling is om het dagelijkse leven beter te benaderen dan Facebook. Anders gezegd: je staat in contact met je vrienden, collega’s en familieleden maar deelt de informatie op een andere manier. Je verspreidt de informatie die je wilt delen over kleinere groepen, in plaats van het nu in de groep te gooien. Google spreekt hier van ‘circles’, kleinere netwerken met elk hun eigen gevoeligheden en mate van betrokkenheid. Om maar een klassiek voorbeeld te geven: de meeste van je contacten hebben er geen boodschap aan wat je avondeten van de dag is, behalve de leden van je kookclub. Dat je kind net de mazelen heeft gekregen, is ook enkel interessant voor je naaste familie.

Creatief kopiëren

Google+ verfijnt het sociale netwerk op een tweede manier. ‘Sparks’, om het met een trendy klinkende term te zeggen, is gefilterde online content, zodat je enkel te zien krijgt wat je echt interesseert. Wat geheel in de filosofie ligt van de Google-zoekmotor, mooi meegenomen dus. Op de bestaande sociale netwerken word je overspoeld met informatie, het ene bericht al interessanter dan het andere. Google+ wil vermijden dat je eerst door een massa nietszeggende berichten moet waden voordat je de echt intrigerende content bereikt. Daarom hebben ze de ‘stream’, zoals zij deze nieuwsstortvloed noemen, grondig herbekeken. Skype mag ook op zijn tellen passen. Google+ focust zich namelijk op verregaande chat- en videofuncties die in het eigen sociale netwerk geïntegreerd zijn. Daarmee koppelt Google het beste van twee werelden aan elkaar. Skype, met verregaande videoconferentie mogelijkheden, biedt geen sociaal netwerk aan. Facebook doet dat wel, maar beperkt zijn chatmogelijkheden dan weer tot het absolute minimum. Google+ heeft overduidelijk een simpele rekensom gemaakt: win + win = ‘hangouts’, zoals ze het in Silicon Valley genoemd hebben.

 

Deadline?

Hoe groot dat succes zal zijn, moet uiteraard nog blijken. Google+ zit volop in de testfase, momenteel worden de bugs er zoveel mogelijk uit gehaald. Vanaf de eigenlijke lancering zal pas duidelijk zijn of het grote publiek massaal de oversteek waagt naar deze nieuwe pion op het schaakbord, of dat ze trouw blijven aan hun bestaande netwerk(en). Mark Zuckerberg heeft nog even de tijd om met waardige alternatieven uit te pakken, net zoals de andere geviseerde netwerken. Hoeveel tijd precies weet niemand want Google weigert om een expliciete lanceringsdatum aan Google+ vast te kleven.

Bekijk hier het filmpje: Google+

 

Recently Published

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...