Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Efficiënt gebruik van keywords in Content Marketing

content marketing zoekwoorden sleutelwoorden keywords“Goede content is pas goed als deze wordt gevonden en gedeeld”

De afgelopen jaren is de hoeveelheid online content explosief toegenomen en zijn bedrijven (eindelijk) nog meer het belang beginnen inzien van content marketing. Toch krijgt deze marketingdiscipline bijlange nog niet de aandacht die het zou moeten krijgen van bedrijven.
Nochtans: indien deze content gedeeld wordt op andere websites, blogs en sociale netwerken, en wanneer er reacties komen op posts, worden de geleverde inspanningen al gauw vergeten. Content marketing pays off. Big time.

Wanneer wordt content gedeeld? Eerst en vooral moet de content gevonden kunnen worden door potentiële bezoekers, waarna deze de inhoud kunnen ‘liken’ of ‘sharen’. Hiervoor kan je onder meer gebruik maken van zoektermen of keywords die je in je content verwerkt. Maar hoe kom je nu te weten wat die zoektermen zijn?

Eerst en vooral dien je na te gaan welke informatie de consumenten die je wilt bereiken, zoal opzoeken. Je moet weten wat de interesses zijn van je klanten. Naar wat zijn ze op zoek? Waar spreken ze over op sociale netwerken?

Wil je de zoektermen te weten komen waarop jouw potentiële klanten zoeken? Stel jezelf dan de volgende drie vragen:

– Waar geven klanten om?
– Waar zoeken klanten naar?
– Waar spreken klanten over?

De sleutelwoorden plaats je vervolgens in de titels van je webpagina’s, in de metatags en in de body van  de pagina. Ze spelen een belangrijke rol in het vindbaar maken van je content in zoekmachines en kunnen nieuwe lezers aantrekken via search engines en sociale aanbevelingen. Goede content is mooi. Goede content die vindbaar én deelbaar is, nóg beter.

Er zijn ook nog andere bronnen om de ideale zoektermen te bepalen. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van internationale zoekmachines zoals Google Zeitgeist (dat je een overzicht biedt van de 10 snelst stijgende en snelst dalende zoektermen), Wordtracker (waarmee je kan nagaan hoe vaak een bepaalde zoekterm is gebruikt en welke verwante zoektermen er door zoekers worden gebruikt), of Webhog, een tool die je volledige website analyseert en de belangrijkste keywords toont.

De belangrijkste factor in zoekmachine-optimalisatie is echter de inhoud van de website. Probeer de gevonden keywords in je content te integreren. Maar je mag niet vergeten dat je voor mensen moet schrijven en niet voor Google. Staar je dus niet blind op deze sleutelwoorden alleen. Regelmatig nieuwe content toevoegen is minstens even belangrijk. Wie veel content schrijft, heeft meer kans dat één van zijn artikels bovenaan in de Google-zoekresultaten komt te staan. Onnodig te zeggen dat dit jouw website heel wat extra bezoekers oplevert.

Tot slot: om je content zo goed mogelijk te kunnen marketen, overloop je best de volgende stappen:

– doe een keyword-onderzoek
– gebruik een goede titel en meta-tags
– schrijf uitstekende inhoud met relevante sleutelwoorden

Wil je weten wat goede content is? Zorg er dan voor dat deze aan de volgende kenmerken voldoet (uit “Een website die werkt” van Gerry McGovern):

1. Consumentgericht: zorg ervoor dat je content je klanten aanspreekt. Het is jouw taak om een antwoord te bieden op de vragen van je klanten.
2. Catchy: wat spreekt je klanten aan? Willen ze rijk en gelukkig worden? Speel hier dan op in met je koppen en bodytekst.
3. Coherent: zorg ervoor dat je bezoekers meteen kunnen zien waar jouw website over gaat.
4. Compleet: je artikels moeten volledig en onderbouwd zijn.
5. Concreet: leren je bezoekers iets van je post?
6. Correct: heb je een spelcheck uitgevoerd? Een tekst zonder typfouten is absoluut een must.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.