Hoofdpunten

791 Views

Internet anno 2011: het jaar van de doorbraak voor content management?


content managementVoor het bedrijfsleven lijkt het web alleen maar belangrijker te worden. Organisaties beginnen het internet eindelijk te gaan beschouwen als een middel om potentiële klanten of investeerders aan te trekken.

Bekijken we even de markt van de content management systemen. Nog tot 2014 zou deze markt met 14% per jaar stijgen. Vorig jaar was de CMS-markt voor het eerst meer dan 1 miljard dollar waard.

Opvallend hierbij is dat voor bedrijven een CMS in zijn functies liefst veel verder moet kunnen gaan dan enkel het publiceren van content. Bedrijven willen de bezoekers van hun website een totaalbelevenis aanbieden.

Nieuw soort internetgebruik

De afgelopen jaren zijn consumenten het internet op een andere manier gaan gebruiken. Gebruikers maken nu volop gebruik van sociale netwerken zoals Facebook of Twitter om elkaar commentaar en advies te geven. Ze doen dat via hun vaste computer of via hun smartphone. Dit brengt voor bedrijven grote uitdagingen mee. Zij zullen zichzelf telkens opnieuw in vraag moeten stellen en moeten nadenken over de manier waarop ze in de toekomst met content management zullen omgaan.

Noodzaak van relevante informatie

Op het internet wordt gezocht, doorgeklikt en (mogelijk) gekocht. Maar om de bezoeker van een website te doen overgaan tot een volgende stap (bijvoorbeeld een effectieve aankoop), moet hij relevante informatie worden aangeboden. Het is de taak van de (content) marketeer om hiervoor te zorgen en om met zowel bestaande als potentiële klanten een dialoog aan te gaan.

Allereerst is een grondige analyse onontbeerlijk. Hierbij moet de inhoud van een website of een toepassing geëvalueerd worden. Vervolgens dient te worden nagegaan hoe deze inhoud verder kan gestructureerd worden, en wanneer en op welke manier de inhoud beheerd moet worden.

Tot slot: content management moet de consument omarmen. Een content manager dient als het ware met zijn publiek het bed in te duiken, zij het dan op een figuurlijke manier… Een persoonlijke aanpak en betrokkenheid zijn hierbij cruciaal. Respect voor de potentiële klant is de sleutel tot conversie… want uiteindelijk is het de prospect die beslist of hij overgaat tot een aankoop. Of niet.

 

Recently Published

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...