Hoofdpunten

723 Views

Internet anno 2011: het jaar van de doorbraak voor content management?


content managementVoor het bedrijfsleven lijkt het web alleen maar belangrijker te worden. Organisaties beginnen het internet eindelijk te gaan beschouwen als een middel om potentiële klanten of investeerders aan te trekken.

Bekijken we even de markt van de content management systemen. Nog tot 2014 zou deze markt met 14% per jaar stijgen. Vorig jaar was de CMS-markt voor het eerst meer dan 1 miljard dollar waard.

Opvallend hierbij is dat voor bedrijven een CMS in zijn functies liefst veel verder moet kunnen gaan dan enkel het publiceren van content. Bedrijven willen de bezoekers van hun website een totaalbelevenis aanbieden.

Nieuw soort internetgebruik

De afgelopen jaren zijn consumenten het internet op een andere manier gaan gebruiken. Gebruikers maken nu volop gebruik van sociale netwerken zoals Facebook of Twitter om elkaar commentaar en advies te geven. Ze doen dat via hun vaste computer of via hun smartphone. Dit brengt voor bedrijven grote uitdagingen mee. Zij zullen zichzelf telkens opnieuw in vraag moeten stellen en moeten nadenken over de manier waarop ze in de toekomst met content management zullen omgaan.

Noodzaak van relevante informatie

Op het internet wordt gezocht, doorgeklikt en (mogelijk) gekocht. Maar om de bezoeker van een website te doen overgaan tot een volgende stap (bijvoorbeeld een effectieve aankoop), moet hij relevante informatie worden aangeboden. Het is de taak van de (content) marketeer om hiervoor te zorgen en om met zowel bestaande als potentiële klanten een dialoog aan te gaan.

Allereerst is een grondige analyse onontbeerlijk. Hierbij moet de inhoud van een website of een toepassing geëvalueerd worden. Vervolgens dient te worden nagegaan hoe deze inhoud verder kan gestructureerd worden, en wanneer en op welke manier de inhoud beheerd moet worden.

Tot slot: content management moet de consument omarmen. Een content manager dient als het ware met zijn publiek het bed in te duiken, zij het dan op een figuurlijke manier… Een persoonlijke aanpak en betrokkenheid zijn hierbij cruciaal. Respect voor de potentiële klant is de sleutel tot conversie… want uiteindelijk is het de prospect die beslist of hij overgaat tot een aankoop. Of niet.

 

Recently Published

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het weer zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...