Hoofdpunten

918 Views

Verhoog de impact van je digitale nieuwsbrief met 6 eenvoudige tips!


e-mail marketingKan je mailbox de stortvloed van opdringerige mails van merken en bedrijven die om aandacht smeken amper aan? Hoeveel van deze mails lees je trouwens ook effectief? Bijzonder weinig nieuwsbrieven bereiken hun einddoel: de aandacht van de consument vastgrijpen. Met onze zes even eenvoudige als handige tips krijgt je boodschap de aandacht die hij verdient.

 

1) Segmenteer

Het kloppend hart van je nieuwsbrief is de database. Probeer deze zo in te richten dat je een aantal interesses van je doelpubliek kent. Verzend nieuwsbrieven op basis van die informatie, zo is de kans op impact veel groter.

2) Beperk het aantal onderwerpen

Persoonlijk word ik gek van een nieuwsbrief die mij alles tegelijk probeert te vertellen. Veel nieuwsbrieven lijken meer op miniwebsites dan op een summier nieuwsoverzicht. Het vraagt voor mij heel wat concentratie en tijd (en wie heeft dat nog tegenwoordig?) om dat allemaal te bekijken, uit te dokteren, laat staan te bezoeken. De redenering achter dit type van nieuwsbrieven zit hem in het feit dat “hoe meer verschillende onderwerpen er in een nieuwsbrief staan, hoe groter de kans dat je iemand prikkelt om verder te lezen”. Tja, bij mij werkt deze tactiek alleszins contraproductief: ik begin er zelfs niet aan!  Daarom beperk je best het aantal onderwerpen. En als het aan mij ligt: per nieuwsbrief licht je niet meer dan één onderwerp kort toe. Wil je verder lezen, dan klik je op de link naar de pagina waar het volledige bericht staat. Tip: Zet onder dit centrale  onderwerp in je nieuwsbrief gewoon een aantal titels (links) naar gelijkaardige onderwerpen, zowel in de nieuwsbrief als op je website.

3) Gebruik geen merknaam in je titel

Gebruik je merknaam nooit in de titel van je onderwerp. Titels die te commercieel overkomen, schrikken lezers af. Wanneer de merknaam bovendien niet gekend is, is deze informatie nietszeggend. Gebruik daarom een titel die je klanten interesseert en intrigeert. “Mediaforta Latest News” is bijvoorbeeld minder geschikt dan “Verhoog de impact van je nieuwsbrief!”.

4)  Titels van formaat

Binnen enkele milliseconden moeten we weten waarover een artikel of pagina gaat en beslissen we om al dan niet verder te lezen. Een interessante titel doet al wonderen maar om de lezer helemaal te helpen, is het een goed idee om de titel voldoende groot te zetten. Overdrijf niet, op het internet kom je al snel schreeuwerig over met té grote titels. 20 bold bij een Times New Roman is al meer dan voldoende.

5) Geen peptalk

Wie luistert nog naar peptalk? “Bij ons de beste, de grootste, de goedkoopste…“, dat werkt al enkele jaren niet meer. Probeer zo objectief mogelijk te schrijven. Het maakt het gegeven interessanter, geloofwaardiger en dus ook impactvoller.

6) Nalezen, nalezen

Laat je nieuwsbrief door verschillende medewerkers nalezen. Best door medewerkers die niet  nauw met je samenwerken. Op die manier wordt er op een frisse manier naar de nieuwsbrief gekeken en krijg je oprechte kritiek. Je zal versteld staan hoeveel fouten er in je nieuwsbrief staan en wat er allemaal voor verbetering vatbaar is.

 

Als je deze zes puntjes respecteert, ben je al een heel eind in de goede richting.

 

Recently Published

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het weer zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...