Hoofdpunten

content marketing uitgelegd
1179 Views

Waarom is contentmarketing hot?


Dankzij contentmarketing bouw je als merk een relatie uit met je klanten en dit door middel van zeer kwalitatieve content. Op zich is contentmarketing niet nieuw, het bestaat al meer dan 30 jaar. Maar de opmars die het de laatste jaren ook in Europa heeft gekend, is opvallende te noemen. Merken die op zoek zijn naar een kwalitatief moment met hun consumenten ontdekken almaar vaker de kracht van contentmarketing. 

 

Contentmarketing bestaat al meer dan 30 jaar en was tot tien jaar geleden vooral een zaak van custom magazines. Vaak mooie bladen, met sterke en interessante content voor de doelgroep van het merk. Het idee erachter is dat dankzij de content het merk een relatie uitbouwt met zijn klant. Het magazine, uitgegeven door het merk, biedt de mogelijkheid om een langdurig en kwalitatief moment tussen de klant en merk te beleven. Gespecialiseerde bureaus zorgen er voor dat deze magazines er goed uitzien, en dat deze selectief verdeeld worden onder de klanten.

De digitalisering van de content en de doorbraak van de vele owned media zorgde de afgelopen tien jaar echter voor een revolutie. Door de democratisering en de beschikbaarheid van digitale kanalen om content te verspreiden, ontdekten almaar merken – ook in B2B – de kracht van contentmarketing. Het is plots een pak eenvoudiger om klanten en prospecten via content te helpen bij het vinden van oplossingen voor problemen via content die aan hun behoeften beantwoordt.

Contentmarketing in Europa

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat na de doorbraak in de Verenigde Staten ook de Europese marketers voor de bijl zijn gegaan. 97% gelooft in de kracht van contentmarketing en 71% van de bedrijven creëerde in 2015 opnieuw meer content dan in 2014. De bestedingen bij contentmarketingagencies groeide bij 28% van de Europese bedrijven en 25% wierf ook extra mensen aan om intern de contentmarketing te begeleiden.

En dat is niet alles: 66% wil verder gaan en zijn contentmarketing blijven verbeteren, 55% vindt kwaliteit de uitdaging op dat vlak. 58% vindt ook het inmetselen van een continue frequentie nog een uitdaging, en 51% van de contentmarketers wil ROI meer accentueren.

Er blijft werk aan de winkel

Dat contentmarketing hot is in Europa, is dus een understatement, maar er blijft ook werk aan de winkel. Slechts 12% van de bedrijven heeft aan dat de contentstrategie als optimaal is. Ook specialisten als Joe Pulizzi van het Content Marketing Institute legden de vinger al op die wonde. We hebben contentmarketing omarmd, alle statistieken bewijzen een aanvaarding, maar als we de marketers voorbij de eerste adoptie willen helpen dan moet de strategie beter.

Meer onderbouw, meer gebruik van data en meer inzicht in hoe de kanalen werken, moet dat mogelijk maken. Contentmarketers weten wat hen richting 2020 te doen staat!

 









 

Recently Published

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...

review
»

Reviews vragen doe je zo

Veel reviews krijgen op een product, een merk of een dienst is altijd ...