Hoofdpunten

content marketing uitgelegd
1411 Views

Waarom is contentmarketing hot?


Dankzij contentmarketing bouw je als merk een relatie uit met je klanten en dit door middel van zeer kwalitatieve content. Op zich is contentmarketing niet nieuw, het bestaat al meer dan 30 jaar. Maar de opmars die het de laatste jaren ook in Europa heeft gekend, is opvallende te noemen. Merken die op zoek zijn naar een kwalitatief moment met hun consumenten ontdekken almaar vaker de kracht van contentmarketing. 

 

Contentmarketing bestaat al meer dan 30 jaar en was tot tien jaar geleden vooral een zaak van custom magazines. Vaak mooie bladen, met sterke en interessante content voor de doelgroep van het merk. Het idee erachter is dat dankzij de content het merk een relatie uitbouwt met zijn klant. Het magazine, uitgegeven door het merk, biedt de mogelijkheid om een langdurig en kwalitatief moment tussen de klant en merk te beleven. Gespecialiseerde bureaus zorgen er voor dat deze magazines er goed uitzien, en dat deze selectief verdeeld worden onder de klanten.

De digitalisering van de content en de doorbraak van de vele owned media zorgde de afgelopen tien jaar echter voor een revolutie. Door de democratisering en de beschikbaarheid van digitale kanalen om content te verspreiden, ontdekten almaar merken – ook in B2B – de kracht van contentmarketing. Het is plots een pak eenvoudiger om klanten en prospecten via content te helpen bij het vinden van oplossingen voor problemen via content die aan hun behoeften beantwoordt.

Contentmarketing in Europa

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat na de doorbraak in de Verenigde Staten ook de Europese marketers voor de bijl zijn gegaan. 97% gelooft in de kracht van contentmarketing en 71% van de bedrijven creëerde in 2015 opnieuw meer content dan in 2014. De bestedingen bij contentmarketingagencies groeide bij 28% van de Europese bedrijven en 25% wierf ook extra mensen aan om intern de contentmarketing te begeleiden.

En dat is niet alles: 66% wil verder gaan en zijn contentmarketing blijven verbeteren, 55% vindt kwaliteit de uitdaging op dat vlak. 58% vindt ook het inmetselen van een continue frequentie nog een uitdaging, en 51% van de contentmarketers wil ROI meer accentueren.

Er blijft werk aan de winkel

Dat contentmarketing hot is in Europa, is dus een understatement, maar er blijft ook werk aan de winkel. Slechts 12% van de bedrijven heeft aan dat de contentstrategie als optimaal is. Ook specialisten als Joe Pulizzi van het Content Marketing Institute legden de vinger al op die wonde. We hebben contentmarketing omarmd, alle statistieken bewijzen een aanvaarding, maar als we de marketers voorbij de eerste adoptie willen helpen dan moet de strategie beter.

Meer onderbouw, meer gebruik van data en meer inzicht in hoe de kanalen werken, moet dat mogelijk maken. Contentmarketers weten wat hen richting 2020 te doen staat!

 









 

Recently Published

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het weer zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...