Hoofdpunten

content marketing uitgelegd
-31536000 de dagen max geleden
1524818460 de post dagen
1855 Views

Waarom is contentmarketing hot?


Dankzij contentmarketing bouw je als merk een relatie uit met je klanten en dit door middel van zeer kwalitatieve content. Op zich is contentmarketing niet nieuw, het bestaat al meer dan 30 jaar. Maar de opmars die het de laatste jaren ook in Europa heeft gekend, is opvallende te noemen. Merken die op zoek zijn naar een kwalitatief moment met hun consumenten ontdekken almaar vaker de kracht van contentmarketing. 

 

Contentmarketing bestaat al meer dan 30 jaar en was tot tien jaar geleden vooral een zaak van custom magazines. Vaak mooie bladen, met sterke en interessante content voor de doelgroep van het merk. Het idee erachter is dat dankzij de content het merk een relatie uitbouwt met zijn klant. Het magazine, uitgegeven door het merk, biedt de mogelijkheid om een langdurig en kwalitatief moment tussen de klant en merk te beleven. Gespecialiseerde bureaus zorgen er voor dat deze magazines er goed uitzien, en dat deze selectief verdeeld worden onder de klanten.

De digitalisering van de content en de doorbraak van de vele owned media zorgde de afgelopen tien jaar echter voor een revolutie. Door de democratisering en de beschikbaarheid van digitale kanalen om content te verspreiden, ontdekten almaar merken – ook in B2B – de kracht van contentmarketing. Het is plots een pak eenvoudiger om klanten en prospecten via content te helpen bij het vinden van oplossingen voor problemen via content die aan hun behoeften beantwoordt.

Contentmarketing in Europa

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat na de doorbraak in de Verenigde Staten ook de Europese marketers voor de bijl zijn gegaan. 97% gelooft in de kracht van contentmarketing en 71% van de bedrijven creëerde in 2015 opnieuw meer content dan in 2014. De bestedingen bij contentmarketingagencies groeide bij 28% van de Europese bedrijven en 25% wierf ook extra mensen aan om intern de contentmarketing te begeleiden.

En dat is niet alles: 66% wil verder gaan en zijn contentmarketing blijven verbeteren, 55% vindt kwaliteit de uitdaging op dat vlak. 58% vindt ook het inmetselen van een continue frequentie nog een uitdaging, en 51% van de contentmarketers wil ROI meer accentueren.

Er blijft werk aan de winkel

Dat contentmarketing hot is in Europa, is dus een understatement, maar er blijft ook werk aan de winkel. Slechts 12% van de bedrijven heeft aan dat de contentstrategie als optimaal is. Ook specialisten als Joe Pulizzi van het Content Marketing Institute legden de vinger al op die wonde. We hebben contentmarketing omarmd, alle statistieken bewijzen een aanvaarding, maar als we de marketers voorbij de eerste adoptie willen helpen dan moet de strategie beter.

Meer onderbouw, meer gebruik van data en meer inzicht in hoe de kanalen werken, moet dat mogelijk maken. Contentmarketers weten wat hen richting 2020 te doen staat!

 









 

Recently Published

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...