Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1524673680 de post dagen
1830 Views

Is technologie de toekomst van de media?


technologie toekomst mediaDe afgelopen tien jaar volgen innovaties elkaar in het medialandschap in sneltempo op. Er is volgens mij geen andere sector – buiten de IT business – die op zo korte tijd zo drastisch veranderd is. Waar is de tijd dat de BRT en de RTBF de enige Belgische zenders waren? Vandaag zijn alleen al in Vlaanderen meer dan 20 Tv-zenders aanwezig. Niet alleen verruimde het aanbod, ook de diversiteit ging dezelfde weg op. Vroeger was er radio, televisie en print. Vandaag is daar internet bijgekomen. Deze laatste werkt nog steeds volop als een catalysator op veranderingen binnen het medialandschap. Kranten zien hun oplagecijfers stagneren of dalen en televisie krijgt concurrentie van TV on demand en internet TV, radio moet podcasts en streaming uitzendingen naast zich dulden…

Komt het ooit nog goed of zijn de mediabedrijven van gisteren gedoemd om te verdwijnen? We zitten in een continu proces van innovatie, en dit tegen een nooit geziene snelheid. Alle succesvolle innovaties binnen de mediawereld zijn vandaag technologiegedreven. Zo is de diversiteit in het medialandschap mee kunnen ontstaan dankzij vooral de technologische veranderingen; dankzij kabeltelevisie kunnen we meer zenders ontvangen, de internetkabel bracht ons dan weer sociale media en zoekmotoren. Deze tsunami aan technologische veranderingen werkt verwoestend in op de klassieke businessmodellen van de mediabedrijven die hierdoor hoe langer hoe meer onder druk komen te staan.

Als er een constante is in al die innovaties dan is het inderdaad nieuwe technologie. Het zijn niet langer de klassieke spelers die de mediawereld volledig beheren maar wel nieuwe spelers die hoe langer hoe meer hun plaats opeisen en vanuit een heel andere sector komen, namelijk de technologie. Kijk maar eens naar de spelers die vandaag succesvol zijn op de mediamarkt; telecombedrijven ( Telenet, Belgacom), zoekmachines (Google, Yahoo), producenten van hardware ( Apple, Samsung) en sociale media. Ze slagen er hoe langer hoe meer om een dominante plaats te verwerven binnen de bestaande mediawereld. Zij zijn (nu al?) de (volgende) generatie “media” die de huidige begint te domineren, zal overnemen en zal veranderen?  Misschien moeten de grote mediaspelers zelf een gezamenlijk initiatief nemen en bijvoorbeeld hun eigen eReaders op de markt brengen ( zoals Yahoo dit gedaan heeft met de Kindle, het meest verkochte apparaat ooit op de website) in plaats van de iPad op te hemelen.
Tom

 

Recently Published

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...