Hoofdpunten

1423 Views

Is technologie de toekomst van de media?


technologie toekomst mediaDe afgelopen tien jaar volgen innovaties elkaar in het medialandschap in sneltempo op. Er is volgens mij geen andere sector – buiten de IT business – die op zo korte tijd zo drastisch veranderd is. Waar is de tijd dat de BRT en de RTBF de enige Belgische zenders waren? Vandaag zijn alleen al in Vlaanderen meer dan 20 Tv-zenders aanwezig. Niet alleen verruimde het aanbod, ook de diversiteit ging dezelfde weg op. Vroeger was er radio, televisie en print. Vandaag is daar internet bijgekomen. Deze laatste werkt nog steeds volop als een catalysator op veranderingen binnen het medialandschap. Kranten zien hun oplagecijfers stagneren of dalen en televisie krijgt concurrentie van TV on demand en internet TV, radio moet podcasts en streaming uitzendingen naast zich dulden…

Komt het ooit nog goed of zijn de mediabedrijven van gisteren gedoemd om te verdwijnen? We zitten in een continu proces van innovatie, en dit tegen een nooit geziene snelheid. Alle succesvolle innovaties binnen de mediawereld zijn vandaag technologiegedreven. Zo is de diversiteit in het medialandschap mee kunnen ontstaan dankzij vooral de technologische veranderingen; dankzij kabeltelevisie kunnen we meer zenders ontvangen, de internetkabel bracht ons dan weer sociale media en zoekmotoren. Deze tsunami aan technologische veranderingen werkt verwoestend in op de klassieke businessmodellen van de mediabedrijven die hierdoor hoe langer hoe meer onder druk komen te staan.

Als er een constante is in al die innovaties dan is het inderdaad nieuwe technologie. Het zijn niet langer de klassieke spelers die de mediawereld volledig beheren maar wel nieuwe spelers die hoe langer hoe meer hun plaats opeisen en vanuit een heel andere sector komen, namelijk de technologie. Kijk maar eens naar de spelers die vandaag succesvol zijn op de mediamarkt; telecombedrijven ( Telenet, Belgacom), zoekmachines (Google, Yahoo), producenten van hardware ( Apple, Samsung) en sociale media. Ze slagen er hoe langer hoe meer om een dominante plaats te verwerven binnen de bestaande mediawereld. Zij zijn (nu al?) de (volgende) generatie “media” die de huidige begint te domineren, zal overnemen en zal veranderen?  Misschien moeten de grote mediaspelers zelf een gezamenlijk initiatief nemen en bijvoorbeeld hun eigen eReaders op de markt brengen ( zoals Yahoo dit gedaan heeft met de Kindle, het meest verkochte apparaat ooit op de website) in plaats van de iPad op te hemelen.
Tom

 

Recently Published

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...