Hoofdpunten

1601 Views

Is technologie de toekomst van de media?


technologie toekomst mediaDe afgelopen tien jaar volgen innovaties elkaar in het medialandschap in sneltempo op. Er is volgens mij geen andere sector – buiten de IT business – die op zo korte tijd zo drastisch veranderd is. Waar is de tijd dat de BRT en de RTBF de enige Belgische zenders waren? Vandaag zijn alleen al in Vlaanderen meer dan 20 Tv-zenders aanwezig. Niet alleen verruimde het aanbod, ook de diversiteit ging dezelfde weg op. Vroeger was er radio, televisie en print. Vandaag is daar internet bijgekomen. Deze laatste werkt nog steeds volop als een catalysator op veranderingen binnen het medialandschap. Kranten zien hun oplagecijfers stagneren of dalen en televisie krijgt concurrentie van TV on demand en internet TV, radio moet podcasts en streaming uitzendingen naast zich dulden…

Komt het ooit nog goed of zijn de mediabedrijven van gisteren gedoemd om te verdwijnen? We zitten in een continu proces van innovatie, en dit tegen een nooit geziene snelheid. Alle succesvolle innovaties binnen de mediawereld zijn vandaag technologiegedreven. Zo is de diversiteit in het medialandschap mee kunnen ontstaan dankzij vooral de technologische veranderingen; dankzij kabeltelevisie kunnen we meer zenders ontvangen, de internetkabel bracht ons dan weer sociale media en zoekmotoren. Deze tsunami aan technologische veranderingen werkt verwoestend in op de klassieke businessmodellen van de mediabedrijven die hierdoor hoe langer hoe meer onder druk komen te staan.

Als er een constante is in al die innovaties dan is het inderdaad nieuwe technologie. Het zijn niet langer de klassieke spelers die de mediawereld volledig beheren maar wel nieuwe spelers die hoe langer hoe meer hun plaats opeisen en vanuit een heel andere sector komen, namelijk de technologie. Kijk maar eens naar de spelers die vandaag succesvol zijn op de mediamarkt; telecombedrijven ( Telenet, Belgacom), zoekmachines (Google, Yahoo), producenten van hardware ( Apple, Samsung) en sociale media. Ze slagen er hoe langer hoe meer om een dominante plaats te verwerven binnen de bestaande mediawereld. Zij zijn (nu al?) de (volgende) generatie “media” die de huidige begint te domineren, zal overnemen en zal veranderen?  Misschien moeten de grote mediaspelers zelf een gezamenlijk initiatief nemen en bijvoorbeeld hun eigen eReaders op de markt brengen ( zoals Yahoo dit gedaan heeft met de Kindle, het meest verkochte apparaat ooit op de website) in plaats van de iPad op te hemelen.
Tom

 

Recently Published

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...