Hoofdpunten

2095 Views

Q&A met Igor Nowe, Marketing Director bij Carlsberg


Igor Nowe Marketing Carlsberg

Igor Nowe

In onze rubriek Manager aan het Woord trekken we er keer op keer op uit om ervaren professionals aan het woord te laten. Zij vertellen over de do’s en don’ts van de marketing, sommen de grote uitdagingen van de sector op en doen hun toekomstvisie uit de doeken. Soms verrassend, altijd leerrijk en zonder uitzondering razend interessant. Deze week brengen we een bezoek aan Igor Nowe, Marketing Director bij Carlsberg.

Sinds wanneer werk je voor Carlsberg? Waar werkte je daarvoor?

Ik ben al sinds 2008 als Marketing Director actief bij Carlsberg. Mijn professionele carrière begon bij de logistieke dienstverlener Nedlloyd (nu deel van het huidige DHL) waar ik project manager was. Daarna heb ik vijf jaar lang diverse marketingfuncties bekleedt bij Henkel, in België en Nederland. Vervolgens heb ik 5 jaar lang marketing mogen doen voor de diverse mooie merken van Diageo.

Waarom is een job als marketeer zo aantrekkelijk?

Alles draait rond ‘consumer understanding’. Je probeert als marketeer je merk op verschillende vlakken te ontwikkelen, van de communicatie tot de packaging en de promotie. Uiteraard is daarbij alles afgestemd op de specifieke behoeftes van de consument.

In welke zin is marketing geëvolueerd?

De consument bepaalt tegenwoordig meer of een merk al dan niet beantwoordt aan zijn behoeftes. De consument beloont en straft af! Door tal van technologische mogelijkheden bestaat er ook een betere “dialoog” met de consument, wat uiteindelijk kan leiden tot nieuwe projecten en merken. Dankzij diezelfde technologie is de ontwikkeling van een merk ‘meetbaarder’ geworden

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jouw merk(en)?

Merken moeten vermijden dat ze te snel een hype worden. Een duidelijke positionering die een antwoord biedt voor een welbepaalde groep van consumenten, zal volgens mij meer kans tot slagen hebben op langere termijn. Consistentie en coherentie op het niveau van tijd, plaats en communicatie is dan ook “key” voor merken!

Waar leg je vandaag de focus op om een merk bij de consument te promoten?

We moeten in de eerste plaats naar onze consumenten luisteren om een dialoog op te starten.

Wat is volgens jou de grote marketingtrend van 2011?

Op wereldwijd niveau zie je de opkomst van de NOW-trend. Alles moet veel sneller gaann terwijl de consument zijn sociale netwerken steeds vaker verweeft met de traditionele menselijke contacten. In België merk ik zeker en vast de opkomst van de mobiele communicatie.

De term content marketing is je niet vreemd. Hoe verwerk je deze content in je marketingstrategie? En op welke manier maakt content deel uit van je mediamix?

Neem nu Carlsberg. “Quality” en “Heritage” zijn 2 key-elementen voor het merk, die de basis vormen voor onze communicatie en positionering. Wij mogen dan wel claimen dat we “Probably the best beer in the world” zijn, maar Carlsberg kan terecht fier zijn op zijn rijke geschiedenis en zijn streven naar een kwalitatief goed bier. De consument zal dit onmiddellijk afstraffen, mocht dit maar een fabeltje zijn. Onze content is dan ook de cruciale basis om onze communicatiestrategie (via zoekmotoren en sociale netwerken) verder te optimaliseren.

Welke gespecialiseerde lectuur moeten we zeker in huis halen?

Ik denk dan concreet aan drie titels. ‘De conversation manager’ van Steven Van Belleghem, ‘How cool brands stay hot’ van Joeri Van den Bergh en Mattias Behrer en tenslotte zowat alles van Insites Researchers.

Voeg hier zeker ook de neuromarketingstudies aan toe, die zijn zeer interessant. Zij geven aan hoe wij als consument reageren op bepaalde content. Een beslissing of een idee rond een bepaald merk of stimulus wordt immers in onze hersenen bepaald als een resultaat van een complexe verwerking van data, zoals ook in het boek ‘Buyology’ van Martin Lindstrom staat.

Wie zijn momenteel je grote voorbeelden?

Als marketeer vind ik neuromarketeer Lindstrom, zoals daarnet al gezegd, zeker een groot voorbeeld in ons vakgebied. Maar elke marketeer die zijn/haar merk ‘begrijpt’ vanuit consumentenperspectief  en deze info ten volle benut in de ontwikkeling ervan, vind ik fantastisch!

Welke Belgische marketeer is  volgens jou de moeite om de volgende keer te interviewen?

Waarom ga je niet voor de allereerste ‘marketeer van het jaar’ en vraag je hoezeer marketing geëvolueerd is en hoe de merken ontwikkelen? Dat zou ik zeker en vast willen lezen.

Heb je tot slot enkele nuttige tips voor jonge marketeers?

Ik heb er twee voor hen: “passion for consumers” en “meten = weten en weten = meten”. Hou dat steeds in het achterhoofd.

 

 

Recently Published

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het weer zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...